Inspiratie voor meer werkplezier

Op deze pagina vind je een aantal tip die je gelijk kan toepassen om meer werkplezier te ervaren:

Vergroot je energie:

  • Formuleer een heldere missie voor jezelf. Een heldere missie/ doel helpt je om je persoonlijke energie te richten op de dingen die voor jou belangrijk zijn. Daardoor kun je een betekenis vol leven leiden die gebaseerd is op je eigen waarden en talenten. Het helpt je voelen dat je leeft.
  • Ga na waar jouw batterij van oplaad en waarvan juist niet.
  • Maak een foto of knip een afbeelding uit die voor jou werkplezier symboliseert.

 

Geniet in het hier en nu:

  • Laat je gedachten stromen, ga na wat je wilt in het hier en nu.
  • Noteer waar je vandaag trots op bent.
  • Beschrijf je perfecte werkdag (waar ben je, wat doe je, welke vaardigheden zet je in en welke rol vervul je?)
  • Leg niet de nadruk op het resultaat maar op het proces en omarm je fouten.

 

Vergroot je autonomie:

  • Om plezier te ervaren in je werk is het van belang dat je de vrijheid krijgt om eigen keuzes te maken en het vertrouwen ontvangt om zelf te kiezen hoe jij je werk doet. Uiteraard is het wel belangrijk dat je hierin ook je eigen verantwoordelijkheid neemt.
  • Waardering geven en krijgen is ook belangrijk voor het ervaren van werkplezier. Als je je gewaardeerd voelt heb je een sterke intrinsieke motivatie om te werken en ben je meer betrokken bij de organisatie. Je kan zelf beginnen met je collega's gemeende complimenten  te geven. Als jij dat regelmatig doet gaan anderen het ook sneller doen.
  • Laat de controle los en pak regie!

 

Zet kleine stapjes:

  • Introduceer voor jezelf Tiny Habits. Met Tiny Habits kun je op een eenvoudige (en vooral leuke) manier je gedrag  veranderen. Een Tiny Habit is een bepaalde handeling die je in ieder geval 1 keer per dag doet, minder dan 30 seconden van je tijd kost en je weinig moeite kost. Met een Tiny Habit kun je jezelf dus nieuw gedrag aanleren. Met welke mini-gewoonte begin jij vandaag?
  • Maak een lijstje met kleine geluksmomentjes.
  • Vervang een dag 'ik moet' door 'ik wil'.
  • Zorg voor een goede werk- prive balans. Ontwikkel voor jou gezonde leefgewoonten zoals bewegen en voeding maar ook een vast slaapritme en voldoende ontspanning is belangrijk.